laura-nenee-laos.reismee.nl

Verwachtingen en een Laomassage

Morgen is het alweer de laatste werkdag voor ons. Wat is de tijd voorbij gevlogen! Het is vandaag goed weer en we hebben de stille hoop dat onze twee "medeleerkrachten" tenminste iets hebben geleerd van het feit dat ze nu al twee keer onvoorbereid de klas in zijn gekomen, maar helaas... Buiten het feit dat onze Fransoos weer eens te laat was, hebben ze wederom niks voorbereid. Eat, sleep, play, repeat. Die twee denken werkelijk dat ze alleen maar de hele dag foto's kunnen maken en de kinderen kunnen optillen om ze iets nuttigs bij te brengen. Doen alsof je een dier bent schijnen ze beide ook niet echt te kunnen, want een konijn is geen kikker en een spin is geen dinosaurus. Je zou denken dat wanneer je met 4 mensen voor een klas staat het lesgeven makkelijker zou worden, maar zij leiden de kinderen alleen maar af helaas. Gelukkig kunnen wij snel een oefening uit onze mouw schudden en maken we er wederom een leuke dag van met de kids! De lichaamsdelen en het alfabet lijken er bij sommige kinderen langzaam in te zitten en ook bij het benoemen van de dieren horen we al enkele namen correct voorbij komen. Ook het tellen gaat sommigen goed af.
Na school kunnen we weer naar de hoofdstad toe. We besluiten om toch voor een Laotiaanse massage te gaan (wat dat dan ook mag zijn) en ervaren al snel dat dit full body is zowel voor ons als voor hen. Vingers, handen, ellebogen, knieën, voeten alles wordt ingezet om ons flink te kneden. In Nederland zou je niet snel zo gemasseerd worden, want we werden behoorlijk opgevouwen waarbij vaak een volledige Aziaat op ons zat/stond. (helaas geen foto's haha). We zijn na deze massage zeker 5 centimeter langer geworden, door al dat getrek aan benen etc. We maken er een gezellige avond van met een Nederlandse en een Italiaanse, we vinden zelf eindelijk de marshmallows waar het hier al een week over gaat! We vragen een van de coördinatoren of we hun bbq mogen lenen om ze te roosteren. Het antwoord was meteen 'nee' waarop wij antwoordden dat we geen groot vuur willen, maar wel warmte nodig hebben. Het antwoord bleef 'nee', omdat dit blijkbaar illegaal is. Waarop ik toch maar even besloot een foto te sturen van een bbq met marshmallows om uit te leggen wat we precies wilde. Bij terugkomst moest de coördinator lachen, want marshmallow betekent blijkbaar ook wiet in Laos!
Na vele pogingen en het verbranden van een plastic zak om vuur te krijgen hebben we na 40 minuten eindelijk genoeg warmte om de marshmallows bruin te krijgen. De coördinatoren vonden ze zowaar te zoet, dus meer voor ons!
Morgen is onze laatste dag, dus wij bereiden dit keer zelf maar weer voor, om het leuk af te kunnen sluiten, niet dat we überhaupt nog iets verwachten van de medevrijwilligers.... Morgenmiddag gaan we, als het goed is, nog de laatste donatie doen op de grote school, maar we wachten nog altijd op een bericht van onze 'baas'. Het is en blijft een enorm warhoofd, of hij zit weer aan het Laobeer. Morgen zetten we ook de foto's van vandaag erop

Lieke, Lia, Elle - team VW

:p Marshmallows = wiet. Weten we dat ook weer ;) Wat goed dat bij een aantal kinderen het alfabet en lichaamsdelen er al vrij goed in zitten! Jammer dat de andere 2 vrijwilligers te wensen over laten... maar mooi dat jullie dan zo flexibel zijn en ook jullie eigen plan trekken. Geniet nog van de laatste dag en we spreken jullie graag na terugkomst! Groetjes