laura-nenee-laos.reismee.nl

Ratten, bloedzuigers, muggen maar geen gibbons

Na een nacht van heel veel geluidjes, beestjes, een wiebelende boomhut en relatief weinig slaap (het viel best mee hoor) starten we deze ochtend met een stevig ontbijt van groenten, champignons, springrolls en natuurlijk rijst. Dan vertrekken we met onze harnassen aan op pad. Onze nacht blijkt nog rustig te zijn verlopen als we van onze onderburen horen dat de ratten door de klamboe en broek heen gegeten hebben om een snoeppapiertje te stelen. We starten langs een glibberige weg naar de eerste zipline, onderweg komen we heel wat bloedzuigers tegen, zelfs mijn wandelschoenen, lange sokken (met DEET) en lange anti-muggenbroek weerhoudt deze krengen er niet van zich vast te zuigen aan mijn been. We wandelen en ziplinen van de ene boomhut naar het andere. De uitzichten zijn prachtig en het ziplinen krijgen we steeds beter onder de knie. Helaas ontbreken de gibbons, we hebben ze vanochtend wel horen gillen, maar ze houden zich goed schuil.
We lunchen in een van de boomhutten, na de lunch is er tijd om een middagdutje te doen, of gewoon te genieten van het uitzicht. We zitten ongeveer een half uur als we van ver weg de regen zien naderen. Het begint te waaien en de regen komt steeds dichter bij. Gelukkig valt het allemaal mee en is het snel weer droog. In de middag zetten we het wandelen en ziplinen voort. Rond half 6 zijn we terug in onze boomhut voor het diner. Aan eten is hier zeker geen gebrek, we kregen zowaar frietjes:) weer gebracht door de ziplinende kokin, het blijft een leuk gezicht. Er zijn zelfs boomhutten waar geen gas is i.v.m. licht ontvlambare hars in de boom (er is onlangs een boomhut afgefikt) waar men theewater haalt in het dorp en vervolgens met een enorme theepot kokend water via een zipline terugkomt naar de boomhut.
Onze avond sluiten we af met spelletjes spelen met de gidsen en een gezellig Belgisch gezin (boah ik zou willen dat mijn ouders zo avontuurlijk zouden zijn!) en we proeven van het 'hally water' (rijstwiskey). Morgen staan we vroeg op om onze laatste kans op gibbons spotten goed te benutten, dan begint de barre tocht terug naar het stadje opnieuw....en maar heel hard hopen dat we nachtbus gaan halen.....
Enkele leuke feitjes:
- onze boomhut (3 verdiepingen) is 'maar' op 20 meter hoogte.
- andere hutten die we vandaag bezochten waren op 30, 40 en 45 meter hoogte.