laura-nenee-laos.reismee.nl

Een mooie maandag

Vandaag weer een warme dag, met gevoelstemperaturen van 37°C. We gaan naar school en beginnen met de abcsong, de kinderen doen vandaag vrij enthousiast mee. We doen nog wat andere liedjes en zijn binnen 5 minuten drijfnat...op naar t-shirt twee dus. Dan gaan we verder met de kleuren, we hebben gemerkt dat 4 kleuren in een keer toch te veel blijkt te zijn voor deze kleintjes, dus we beginnen met rood/groen en maken er een stoplichtspel van. Waarbij we meteen van onze coördinator te horen krijgen dat ze daar niks van leren....na enige logopedische uitleg aan hem lijkt hij te begrijpen dat we wel degelijk met iets leerzaams bezig zijn en dat we eigenlijk best wel weten waar we mee bezig zijn :). Wat meteen resulteert in een uitnodiging om ons ook te gaan bemoeien met het plan van de andere vrijwilligers, 'want die zouden nog wel wat van ons kunnen leren'.
Na samen met de kinderen het hele lokaal afgespeurd te hebben naar rode en groene dingen lijken ze nu de kleuren groen en rood wel te beheersen, dus tijd voor de parachute waarbij ze moeten kiezen of ze de rode of groene ballon willen. De parachute blijkt een groot succes, zelfs de allerstilste kinderen doen opeens vrolijk mee.
Na de lunch gaan we terug naar dezelfde kleuterschool (de andere school is dicht vanwege vakantie).
De kinderen slapen nog als we aankomen en gaan daarna onder de douche. Ze moeten een voor een uitgekleed, gedouched, afgedroogd, gebabypoederd, aangekleed en gekamd worden. Na dit douchetafereel zijn we bijna een uur verder. Dan wordt er voor de tweede keer gelunched/gevoerd. We hebben in de middag nog maar even tijd om les te geven, maar ook dit half uurtje wordt goed besteed met het doen van hoofd-schouders-knie en teen. Wat meteen ook zorgt dat we t-shirt nummer 3 nodig hebben...
Na school hebben we het gesprek met de coördinator over de donatie. Hij heeft goed zijn best gedaan en heeft een hele lijst met spullen die nodig zijn voor 6(!) verschillende scholen. Na veel gepuzzel (spullen zijn hier aanzienlijk duurder dan in India, schriften zijn zelfs duurder dan in Nederland!) komen we tot de volgende lijst:
- 500 schriften
- 4 ventilatoren
- 2 white boards
- 20 voetballen
- 2 doelen
- 2x benodigdheden voor een lokale sport.
- 100kg rijst
- 288 flessen drinkwater
Dit is allemaal voor de scholen. Daarnaast wordt er nog een nieuwe school gebouwd door de vrijwilligers i.s.m. de locale bevolking, zodat ook de kinderen uit de dorpen naar school kunnen. Aangezien ze vaak geen vervoer hebben en de scholen nu te ver weg liggen. Voor dit project stond er nog op de lijst:
- 1 truck bakstenen
- 1 truck zand
- cement
- verf

Na een gesprek van een uurtje is op papier ons hele budget gespendeerd aan zeer nuttige zaken. We hebben nu nog ongeveer twee weken om dit allemaal te regelen. Helaas doen ze hier niet aan pinnen, dus zullen we vanaf nu (bijna) elke dag moeten gaan pinnen om het hele bedrag op te kunnen nemen.
Wanneer we de kleding die we meegenomen hebben laten zien, wordt de coördinator nog enthousiaster en plant dan maar meteen een weekendtrip met ons naar het dorp waar ze de kleding goed kunnen gebruiken, schijnbaar komen we dan ook nog langs een mooi gebied, dus hij vindt dat we er wel een gezamenlijk uitje van kunnen maken (dat mogen we natuurlijk niet tegen de andere vrijwilligers vertellen, want mensen betalen wel $100, om daar te komen....uhu) maargoed wel leuk dat hij zo reageert en de kleding samen met ons wil gaan brengen naar mensen die het echt nodig hebben.
Het was een drukke, maar zeker goede dag vandaag en er lijken er nog veel van dit soort te gaan volgen! Oh en er was meer goed nieuws, onze geannuleerde vlucht blijkt nu gewoon een paar uur eerder te vertrekken (dat waren ze ons alleen vergeten te melden).....

Arthur

Behoorlijke lijst!

Lily

Jullie tijd en geld goed besteedt denk ik zo. Dat wordt een leuk weekendtripje dan!
En vandaag al weer druk bezig.....

Lieke, Lia, Elle - team VW

Wat een leuke verhalen - tof om zo mee te kunnen genieten van jullie reis! Zo te lezen zijn jullie lessen erg effectief: top! Flinke lijst inderdaad, hopelijk gaat het binnen 2 weken allemaal lukken. Ze zullen er in ieder geval erg blij mee zijn. Veel plezier & succes nog van deze laatste weken!